Att betala med mobilen.

 

Jag ser mig själv som en som är snabb med haka på mobiltrender. Att betala med mobilen är något som jag har sett fram emot länge. Men hur ser det ut i dagsläget för betalningar med mobilen, Även om det runt om i världen finns några stora aktörer som erbjuder detta så har få hittat sig fram till lilla Sverige. Samsung pay, som kräver en Samsung telefon, erbjuder inte den tjänsten ännu här i Sverige, Inte heller Apple pay, som kräver en Iphone 6 eller nyare har inte hittat hit. Sist men inte minst, Android pay som inte är knuten till någon specifik tillverkare, men kräver ändå en telefon med operativsystemet Andorid.

De som jag sett erbjuder mobilbetalning i Sverige är hittills SEQR & de som är ICA bankkunder. ICA banken kommer jag inte kunna kommentera på. Men SEQR som jag nyligen börjat använda mig av vill jag påstå är den enda som säger sig erbjuda betalning med mobil på en bredare front i fysiska butiker liksom betalning på nätet.

SEQR är relativt lätt att komma igång med, dock önskar jag att man bara kunde koppla sitt visa/mastercard kort till tjänsten, men detta är ännu inte möjligt. Du har två val, koppla direkt till ditt bankkonto eller SEQR faktura. Båda kräver en kreditkoll, vilket jag tycker är onödigt och hade kunna undvikits om bara man kunde koppla sitt VISA/MASTERCARD till tjänsten.  

 

praktist när de funkar dock skulle de vara trevligt om det funkade utan att man behövde öppna appen

Efter att haft problem med de första 4-6 betalningarna med ”blippa”funktionen och ett par vändor med SEQRs kundtjänst via facebook & telefon fick jag äntligen igenom min första betalning på ICA. Detta trots att jag kassören sa att” jag tror inte vi tar mobilbetalningar” och jag fick instruera honom hur han skulle göra (Jag fick denna info från SEQR, som jag fick ge till kassören). Vilket enligt mig inte ska behövas, om det är bristande infon mellan SEQR & handlare eller internt ICA vågar jag inte gå inte på, men någonstans behövs det förbättring.

Betalning på Pressbyrån gick däremot felfritt, behövde inte säga något till kassören eller något speciellt, bara hålla upp telefonen över betalterminalen och godkänna i luren.

Ett av många felmedelanden, då köp inte gick igenom, berodde på den man handla av visar det sig tydligen. 

 

Gränsen vart mobila betalningar blir praktiskt är när det är över ett visst belopp, tror det är 300 SEK. Då måste man först ange sin SEQR pin i telefonen, därefter genererar SEQR en pin som du ska ange i betalterminalen. I dessa fall vill jag påstå att vanlig kortbetalning är att föredra. Dessutom skulle jag vilja se stöd för att signa betalningar med fingeravtryck i SEQR.

Betala via QR kod har gått bra i de flesta fall, förutom när jag var på Willys och deras dator inte verkade ha kontakt med SEQR eller vise versa. De slutade med att jag stod på parkering till Willys i minusgrader svärandes över att jag trodde att jag inte skulle behöva plåbboken, bittert.

Sammanfattning, betalning med mobil är en verklighet i Sverige, det funkar och kan gå smidigt även om man ska vara beredd på lite ovisshet från de man handlar från. Det påminner lite om när kortbetalningar var nytt när jag var yngre, de togs inte överallt och vissa handlare ville inte ta emot betalningar med kort pga av olika anledningar, Samma sak upplever jag när jag ska betala med mobilen.

 

 

 

11 dec 2016